פעולת הקידוח השתכללה במרוצת השנים וממקדחות ידניות הנפוצות היום רק בבתי מלאכה, נכנסו לענף מקדחות כוח ידניות עוצמתיות וכן מקדחת עמוד.

חשוב להבחין בין הסוגים השונים של מקדחות כמו למשל, מקדחה נטענת או מקדחה המחוברת בכבל למקור חשמלי ובין מקדחת עמוד וכמובן להתייחס לפרמטרים של משקל, עוצמת קידוח, התאמת הקידוח לחומר בו מבצעים את הקידוח וכדומה.

את המקדחה החשמלית ידנית הראשונה המציאה חברת Fein, כלי שחולל מהפכה בתחום והיווה את כלי העבודה החשמלי הראשון. מאז עברה זירת המקדחות שינויים ופיתוחים רבים. לפניכם כמה שיקולים חשובים בבחירת מקדחה מקצועית ואיכותית בביצוע עבודות קידוח בכל פרויקט.

מקדחה עם כבל או מקדחה נטענת? זו השאלה!

אחת הדילמות הנפוצות בבחירת מקדחה היא האם להצטייד במקדחה הפועלת על סוללות נטענות או במקדחות כבל המחוברות למקור חשמלי. שתי המקדחות הן מקדחות אחיזה ידנית. מבחינת נוחות שימוש, מקדחות נטענות מתאימות לשימוש גם במקום נטול חיבור לחשמל ואילו מקדחות כבל תלויות במקור חשמלי וגם מגבילות יותר את טווח התנועה.

אחד הנתונים היותר משמעותיים שעלינו לבדוק בבואנו לבחור מקדחה הינו המומנט – עוצמת הכוח שלה, הנמדד בNm – ניוטון מטר, יחידת מידה המשמשת למדידת כוח. ככל שלמקדחה Nm גבוה יותר, כך היא חזקה יותר. נתון חשוב נוסף הינו הסל”ד. רוב המקדחות הנטענות מגיעות עם אפשרויות בחירה של מהירות סיבובים לדקה בין אם על ידי חוגה או הדק אלקטרוני. הסל”ד הממוצע למכשירים ביתיים פשוטים נע בין 200-800. במכשירים היותר איכותיים ומקצועיים הוא יכול להגיע גם ל- 2500 סל”ד ויותר. בחרו מקדחות המציעות תיבת הילוכים בעלת מהירות קידוח משתנה על מנת להבטיח קידוח המתאים למגוון חומרים. חשיבות אפשרות בחירת המהירות הינה ביכולת להתאים את המהירות הרצויה לעבודה הנדרשת. ישנן מקדחות המגיעות עם 3 ההילוכים וכאלו המגיעות אף עם 4 הילוכים!

הסוללה מהווה רכיב חשוב בבחירת מקדחה נטענת. העדיפו סוללות ליתיום חדשות, קלות ומתקדמות ובכל מקרה, יש לשים לב שחלק מהמקדחות מגיעות עם שתי סוללות וחלק עם אחת. שתי סוללות מייקרות את מחיר הכלי אך חשובות למי שמתכוון לבצע עבודות ארוכות. כך סוללה אחת בטעינה בעוד השנייה בעבודה, מה שמבטיח שלעולם לא תיתקע ללא יכולת עבודה.

יש מקדחות רב תכליתיות הכוללות מקדחה ומברגה נטענת במוצר אחד. מקדחות משולבות עם מברגה כוללות גם פונקציות נוספות כמו שינוי כיוון סיבוב ומהירות משתנה. בכל מקרה, לפני שבחרתם מקדחה ידנית, אחזו במקדחה ובדקו אם היא נוחה לעבודה מבחינת הנדסת אנוש, משקל וכדומה.

מקדחת עמוד

מקדחת עמוד הינה מקדחה עמידה ואיכותית המפיקה דיוק רב והודות לעמוד היא גם שומרת על יציבות מקסימלית. המקדחה עובדת באמצעות הכוונה מקדימה וללא מגע יד אדם. היא מתאימה לעבודות מקצועיות ומאומצות ובמיוחד למשטחים קשים המורכבים לקדיחה.

בנוסף, מקדחת עמוד נחשבת למקדחה בטיחותית וניתן למצוא דגמים רבים של מקדחות עמוד הכוללים גם סמן לייזר לדיוק מרבי, תאורת LED וכדומה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שביחס למקדחה שולחנית או למקדחות ידניות, מקדחת עמוד תופסת שטח רחב.

הספק הכוח

ההספק –  וואט במקרה של מקדחה עם כבל חשמלי ווולט במקרה של מקדחה נטענת, הינו הכוח. מעיד על המתח אותו מסוגלת לספק הסוללה / מנוע המכשיר המוזן מכבל החשמל. משפיע על עוצמת הקידוח וככל שההספק יותר גבוה, כך ניתן לקדוח בחומרים קשיחים יותר. מרבית המקדחות המתאימות לשימוש ביתי מגיעות בהספקי כוח שנעים בין 400-700 וואט. חשוב לדעת כי נתון זה לא משקף את איכות המקדחה וניתן להסתפק במקדחה נטענת בין 12V ל-V18.

בטיחות

אספקט חשוב נוסף ברכישת מקדחה הוא נושא הבטיחות. מקדחות שונות מצוידות במנגנוני בטיחות שונים. כך למשל, ניתן למצוא מקדחות בהן קיים חיבור מקדחים על ידי פוטר או מקדחים הננעלים עם מפתח. במקדחה ידנית ישנה סכנה שידית האחיזה תחליק בעת הקידוח. לכן, חשוב לבחור מקדחות ידניות אותן ניתן להעמיד בצורה בטוחה על גבי הסוללה עם ידית נוחה לאחיזה.

מקדחה היא כלי עבודה חיוני בכל עבודת שיפוץ. מקדחה איכותית תוכל לשרת אתכם במשך שנים רבות. אז בין אם בחרתם מקדחת עמוד או מקדחה ידנית, חשוב מאוד לרכוש מקדחה ממפיץ מורשה של מותג מקדחות איכותי ששם דגש על הנדסת אנוש, בטיחות ומקצועיות בסטנדרטים הגבוהים ביותר. כמו כן, בדקו האם היצרן או היבואן מספקים שירות תיקונים בתוקף האחריות.