מברגה / מקדחה נטענת הינה כלי עבודה חשמלי המשלב בתוכו גם מברגה – להברגה ושחרור של ברגים, וגם מקדחה – לביצוע קידוחים שונים. זהו כלי עבודה נוח ואידיאלי לשימוש ביתי ומקצועי. רוב המברגות / מקדחות אינן דורשות חיבור לחשמל בעת השימוש ומופעלות ע”י סוללות נטענות, בכך הן מאפשרת לעבוד עמן ברחבי הבית וכן גם מחוצה לו. כיום ישנו היצע רחב של כלי עבודה נטענים ולכן חשוב להקפיד לבחור כלי איכותי בהתאם למטרות ולצרכים המשתנים. בעזרת המדריך הבא תוכלו לבחור את הכלי שישרת אתכם לאורך שנים ויעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר.

עוצמתה של המברגה

הסוגים השונים של המברגות והמקדחות נבדלים זה מזה בפרמטרים מגוונים לרבות בעוצמתן. לכן יש לבחור את כלי בהתאם לסוג העבודה שיש לבצע ולתדירות השימוש. כך למשל כאשר השימוש תדיר יותר עליכם לבחור בכלי איכותי ועוצמתי יותר, תוך שאתם לוקחים בחשבון שככל שהמפרט הטכני של המברגה יהיה גבוה יותר כך היא תהיה גם מסיבית וכבדה יותר. גם המנוע משפיע על עוצמתה, כאשר מנוע נטול פחמים נחשב לעוצמתי וחזק ביותר, הוא אינו דורש תחזוקה ליעילות מרבית ויתרונו בכך שמספק חיי שרות ארוכים.

מומנט פיתול

מומנט פיתול הינו הכוח שלמעשה יש לכלי. ככול שלמברגה / מקדחה מומנט פיתול גבוה יותר, היא חזקה יותר. זהו למעשה אחד הנתונים המשמעותיים ביותר שיש לשים לב אליהם בעת קניית מברגה/מקדחה. ישנם בשוק מברגות/מקדחות בעלות סוללה V18, לכאורה נראה כי הן חזקות מאלו בעלות הסוללה של V12, אך בפועל מומנט הפיתול שלהן הינו כמו של מקדחות V12. למי שמתכוון לעשות שימוש רב במברגה לעבודות מורכבות מומלץ לבחור באחת שלה מומנט פיתול מרבי גבוה, כדי שתוכל לעבוד ביעילות ולהתגבר בקלות על אתגרים מסוגים שונים.

מהירות הסיבובים לדקה

פרמטר נוסף אותו יש לקחת בחשבון הוא מהירות הסיבובים לדקה. המברגות/מקדחות נטענות מגיעות לרוב עם אפשרויות ברירה של מהירות סל”ד, כאשר סל”ד גבוה מתאים מתאים להברגה ושחרור של ברגים ארוכים וסל”ד נמוך לברגים קצרים. על פי רוב מהירות הסיבוב נע בין 200 ל- 2,500 סל”ד. חשוב כי בכלי שתבחרו יהיה וסת אשר מאפשר לשנות את המהירויות על מנת להתאים בין המהירות הרצויה לבין סוג העבודה.

סוללה

לסוללה יש משקל גדול בעת בחירת המברגה ולכן רצוי לבחור באחת עם סוללה איכותית בסטנדרטים גבוהים. אם אתם מתלבטים לידיעתכם, סוללות ליתיום נחשבות ליותר איכותיות, וחזקות ביחס לאחרות והן מחזיקות לאורך שנים. סוללות אלו הן החדישות והמתקדמות ביותר ומחירן בהתאם, אולם מדובר בהשקעה משתלמת שכן הן קטנות וקלות יותר ועדיין בעלות קיבולת גבוהה יותר ואורך חיים ארוך יותר בהשוואה לאחרות. נתון נוסף שעליכם לבדוק בנוגע לסוללה הוא האם זו סוללה מובנית או מתפרקת. היתרון של סוללה מתפרקת הוא שניתן לטעון אותה ולעבוד במקביל עם סוללה אחרת. נתון נוסף שיש לשים לב אליו בנוגע לסוללות זה מספר הסוללות שמגיעות עם המכשיר. מספר סוללות מייקר את המכשיר באופן משמעותי, אך מכשיר שמגיע עם 2 סוללות מאפשר עבודה רציפה כאשר סוללה אחת יכולה להיות בטעינה בזמן העבודה עם הסוללה השנייה. כמו כן כאשר חיי סוללה אחת מסתיימים, עדיין תהיה ברשותך סוללה נוספת.

קלאץ’

קלאץ’ – מצמד הינו רכיב חשוב בזמן הברגה. כלים עם קלאץ’ יכללו גם בורר כוח, כך שברגע שהתנגדות ההברגה הגיעה לכוח המצוין בבורר, ה’קלאץ’ למעשה מנתק את המנוע ומונע את המשך פעולת ההברגה. שימושי כדי למנוע הידוק יתר של בורג, למשל בעבודות גבס בהן איננו רוצים לשקע את הבורג יתר על המידה.

קוטר ההברגה

דבר נוסף אליו יש לשים לב בעת רכישת מברגה/מקדחה הוא קוטר ההברגה המרבי. כאמור יש מברגות רבות אשר משמשות גם כמקדחות ואם ברצונכם ליהנות משני כלים במכשיר אחד, עליכם שלא להתפשר בנושא. ככל ששטח זה רחב יותר יש לכם יותר אפשרויות עבודה עם הכלי.

נוחות השימוש ואביזרים נלווים

מברגות מגיעות בגדלים וקטרים שונים ולכן כדאי לאחוז במברגה רגע לפני שקונים על מנת לוודא שהיא אכן נוחה לכם ומתאימה למידותיכם. כמו כן בדקו שהכפתורים נוחים לתפעול ושימוש. יש תכונות נוספות שגם הן ישפיעו על מידת הנוחות שלה כמו למשל פוטר נשלף עם נעילת ציר ומנגנון בטיחות, פנס לד מובנה אשר יאיר בעת עבודה במקומות חשוכים, מהירות מתכווננת, ושלל פונקציות אשר יהפכו את העבודה לאופטימלית.

מחיר

הגורמים שמשפיעים על מחיר המברגה הם העוצמה שלה, מהירותה, חברת המותג שמייצרת אותה, מתן אחריות ושלל האביזרים הנלווים והתכונות אשר משתנות ממברגה למברגה. ככל שעוצמתה, מהירותה ואיכותה תהיה גבוהה יותר, כך יגדל בהתאם המחיר, אולם חשוב שלא להתפתות למברגה זולה, היות ובעת ההשקעה גם התמורה תהיה גבוהה והדבר ישפיע על איכות העבודה ועל מידת העמידות של המברגה לאורך השנים.